9 a)
Noen ganger erfarer vi at pasienter har glemt, er misfornøyd med eller ikke har forstått informasjonen de har fått. Hva kan dette skyldes?
9 b)
Forklar kort hvordan god concordance likevel kan gi lav adherance/compliance.
9 c)
Halsbrann og sure oppstøt er en vanlig helseplage. Hva slags råd vil du gi til følgende to kunder:
Anne Berg er en noe overvektig kvinne på 54 år. Hun oppsøker deg på apoteket og ber om råd mot et mageonde. Ved å spørre henne ut får du vite at hun av og til og særlig de siste 1-2 uker har opplevd en brennende følelse i halsen ofte med sure oppstøt. Det er verst om kvelden når hun har lagt seg, og når hun står bøyd og arbeider. Hun har ikke prøvet å ta noe mot plagene. Hun bruker ingen reseptpliktige legemidler.
Per Moe er i slutten av femtiårene. Han kommer inn på apoteket og ber deg anbefale et skikkelig effektivt, flytende antacidum. Moe som arbeider i et kjøpesenter like ved forteller at han plages veldig av halsbrann og ble foreskrevet et middel av legen i forrige uke, men selv om han nå har drukket opp hele flasken har det ikke hjulpet noe særlig på plagene. Du får vite at det er Gaviscon mikstur han har brukt. Når du spør hvor og hvordan plagene oppleves, peker han på brystkassen, knytter neven og sier det oppleves trykkende. Du spør om smertene flytter på seg, og han sier at han noen ganger kjenner det i halsregionen og kjeven. Moe tar ingen andre legemidler, men han røyker. På spørsmål om smertene blir verre når han legger seg ned eller bøyer seg framover, svarer han benektende. Derimot merker han dem ofte når han er på jobb, særlig på travle dager.
9 d)
En ung kvinne ber deg om råd fordi hun er mye plaget av hodepine.
Hvilke vurderinger gjør du innledningsvis, og hva du vil spørre kvinnen om for å forsikre deg om at rådene du gir er korrekte?